Ὁ
καλλιτέχνης ξυλογλύπτης Βασίλειος
Νᾶνος μᾶς φιλοξένησε στὸ ἐργαστήριό
του καὶ μᾶς μίλησε γιὰ τὴν τέχνη του.
Παραθέτομε ὅσα μᾶς εἶπε, σὲ δύο
ἀποσπάσματα.
Β΄
μέρος
Σχολὲς
ὑψηλοῦ ἐπιπέδου ἔπαψαν νὰ ὑπάρχουν.
Τοῦ Γεωργίου Σταύρου, στὰ Ἰωάννινα,
ἦταν ὀρφανοτροφεῖο καὶ τεχνικὴ σχολή,
ἡ καλύτερη γιὰ τὴν ξυλογλυπτική.
Δίδασκε ἐκεῖ ὁ Γεώργιος Σταυρόπουλος,
ἀλλὰ τὸν ἔδιωξαν τὸ 1960, ἐπειδὴ δὲν
ἦταν καθηγητῆς τῆς Ἀνωτάτης Σχολῆς
Καλῶν Τεχνῶν. Μετὰ ἡ σχολὴ παρήκμασε,
ὥσπου ἔκλεισε. Ὅπως ἔκλεισαν καὶ οἱ
σχολὲς τῆς Καλαμπάκας καὶ τοῦ
Βαλτεσινίκου.
Σήμερα
ἡ κατάσταση στὴ διδασκαλία εἶναι
ἀσαφῆς καὶ εἰς βάρος τῆς ποιότητας
καὶ τῆς συνέχισης τῆς τέχνης. Γιὰ
παράδειγμα, οἱ ξυλογλύπτες δὲν γίνονται
δεκτοὶ στὸ καλλιτεχνικὸ Ἐπιμελητήριο.
Σὲ κάποιες περιπτώσεις, ἂν τὸ σχέδιο
δὲν ἦταν ὑπογεγραμμένο ἀπὸ καθηγητὴ
τῆς ΑΣΚΤ, δὲν ἐνεκρίνετο. Σὲ ΙΕΚ ὑπῆρχε
ἡ ὑποδομή, ἀλλὰ βάσει τοῦ προγράμματος
σπουδῶν ἡ διδασκαλία θὰ γινόταν μία
διδακτικὴ ὥρα τὴν ἡμέρα, κάθε ἡμέρα,
χρονικὸ διάστημα ἐλάχιστο. Ἂν ὁ
δάσκαλος εἶναι ἐμπειροτέχνης, δὲν
ἔχει δικαίωμα νὰ ὑπογράψῃ πτυχίο. Σὲ
ἄλλη σχολή, ὁπου ὁ ὑπάρχων δάσκαλος
θὰ ἔβγαινε στὴ σύνταξη, προτιμήθηκε
ἐπιπλοποιὸς ὡς ἀντικαταστάτης.
Ἐκεῖνοι
ποὺ γνωρίζουν σφαιρικὰ τὴν ξυλογλυπτική,
εἶναι πολὺ λίγοι, λιγότεροι τῶν εἴκοσι
σὲ ὅλη τὴν Ἑλλάδα. Γιατί, ἀπ’ ὅσους
δουλεύουν σ’ ἕνα ἐργαστήριο, ἕνας
κατασκευάζει τὸ μοντέλο, δὲ γνωρίζουν
ὅλοι. Ἀλλὰ καὶ στοὺς κατέχοντες τὴν
τέχνη δὲ δίνονται δουλειές, εἶναι
τυποποιημένες καὶ γίνονται μὲ παντογράφο.
Πάντως, παρὰ τὶς δυσκολίες ὁ τεχνίτης
δὲν “ ξεμένει” , ὁ ἴδιος ἀπὸ τὸ 1960
ἐργάζεται καὶ καταφέρνει πάντα νὰ μὴ
μένει χωρὶς μεροκάματο.
Ἐπίπονη
ἐργασία, θέλει δύναμη καὶ ἀντοχή. Γιὰ
νὰ βγῇ ποιότητα, ἀρχίζει ὁ ξυλογλύπτης
πρωὶ καὶ τελειώνει τὸ βράδυ. Πρέπει
νὰ τὸ δῇ τὸ ἔργο στὸ μυαλό του, μόνο
τότε ξέρει τί θὰ φτιάξῃ, ἀλλιῶς δὲ θ’
ἀρέσῃ οὔτε στὸν ἴδιο. Παλιὰ γνώριζε
καὶ ὀ πελάτης, τώρα ὄχι. Σήμερα ἐπικρατεῖ
ὁ τρόπος σκέψης: “κάνε τό μου καλό,
πληρώνω”. Ἀλλὰ δὲ γίνονται ἔτσι οἱ
δουλειές. Ὁ τεχνίτης δὲν εἶναι ἔμπορος.
Ἐκτὸς τῶν χρημάτων, ἀπαιτεῖται χρόνος
καὶ ἔμπνευση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου