Ὁ
καλλιτέχνης ξυλογλύπτης Βασίλειος
Νᾶνος μᾶς φιλοξένησε στὸ ἐργαστήριό
του καὶ μᾶς μίλησε γιὰ τὴν τέχνη του.
Παραθέτομε ὅσα μᾶς εἶπε, σὲ δύο
ἀποσπάσματα.
α΄
μέρος
Ἡ
Ξυλογλυπτικὴ διακρίνεται σέ: α΄) λαϊκὴ
ἢ ποιμενική, μὲ ἔργα της κυρίως
ἀντικείμενα καθημερινῆς χρήσης, π.χ.
ῥόκες, γκλίτσες, κουτάλια, κασέλλες,
κούνιες καὶ ἄλλα μικρὰ ἢ μεγαλύτερα
ἔπιπλα, τὰ ὁποῖα στόλιζε ἡ ζωντανὴ
φιλοκαλία τῶν τεχνιτῶν, β΄) ἐκκλησιαστική,
ποὺ ἀναπτύχθηκε κατὰ τὴ βυζαντινὴ
περίοδο, ἀλλὰ ἐξακολουθεῖ νὰ ὀμορφαίνει
λειτουργικὰ ἀντικείμενα καὶ ἔπιπλα
λατρευτικῆς χρήσης (εἰκονοστάσια,
προσκυνητάρια, Σταυρούς, Ἁγ. Τράπεζες,
ἄμβωνες, στασίδια κ. ἄ.) καὶ γ΄) ἀστική,
μὲ ἔπιπλα καὶ κομψοτεχνήματα γιὰ
κατοικίες εὐπόρων οἰκογενειῶν. Βέβαια
στὴν Ἑλλάδα ὑπάρχει περισσότερη
ἐξοικείωση μὲ τὸ ὕφος ἕνὸς στασιδιοῦ
ἢ μιᾶς σαρμανίτσας, παρὰ μὲ τῶν ἐπίπλων
τύπου Λουδοβίκου 15ου.
Ἡ
κορωνίδα τῶν πρώτων ὑλῶν γιὰ τὴν
ἑλληνικὴ καὶ τῆς εὐρύτερης περιοχῆς
ξυλογλυπτική, εἶναι ἡ καρυδιά. Δίνει
ξῦλο σταθερό, ἀνθεκτικό, μὲ ὄμορφα
νερά. Τὸ φλαμοῦρι δίνει τὸ πιὸ μαλακὸ
καὶ εὐκατέργαστο ξύλο. Πάντως ὅλα τὰ
ξῦλα σκαλίζονται. Γιὰ προστασία τῶν
ἔργων, πρὸ τῆς κατεργασίας ὁ τεχνίτης
ἀλείφει τὰ ξῦλα μὲ πετρέλαιο, ποὺ
εἶναι ἀπολυμαντικὸ καὶ μαλακτικό.
Ἕνα ἑξάμηνο μετά, ἀπλώνει παραφινέλαιο.
Ὅταν πλέον παραδοθῇ τὸ ἔργο, ἡ
ἀπομάκρυνση τῆς σκόνης καὶ τὸ
περιστασιακὸ κέρωμα ἀρκοῦν γιὰ τὴν
καλὴ διατήρησή του.
Στὸ
τεχνικὸ σκέλος, τὸ “ὀπλοστάσιο” τῶν
ξυλογλυπτῶν ἀριθμεῖ πάνω ἀπὸ 180
ἐργαλεῖα, μὲ συχνότερης χρήσης περὶ
τὰ 80. Παλαιότερα τὰ ἔφτιαχναν οἱ ἴδιοι,
σὲ συνεργασία μὲ σιδερᾶδες. Περιλαμβάνονται
σκαρπέλα μὲ ὅλες τὶς κλίσεις (κλίση
εἶναι ἡ “κοιλίτσα” τους) καὶ τὶς
γωνίες, ἀκόνι καὶ πέτρα λαδιοῦ γιὰ τὸ
τρόχισμα. Ἡ σύνδεση τῶν μερῶν γίνεται
μὲ κόλλα ἢ καὶ μόρσο-ἐγκοπὴ γιὰ τὰ
ἔπιπλα ἢ μεγάλες παραγγελίες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου