Ὕμνοι
καὶ ἦχοι τῆς Μεγάλης Ἑβδομάδος
γ΄
μέρος
Ἐπίσης
ἡ ἁπλότητα ἢ μή, καὶ ἡ ταχύτητα ἑνὸς
μέλους, αἰτιολογοῦνται ἐπ΄ αὐτῆς τῆς
βάσεως. Στοὺς Μεγαλοβδομαδιάτικους
Ὄρθρους κυριαρχοῦν τροπάρια ποὺ δὲν
καλύπτουν κάποια ἱερουργία ἢ μιὰ
μεγάλη εὐχὴ τοῦ ἱερέως, γι’ αὐτὸ
ἔχουν μελῳδίες εὔκολα ἀντιληπτὲς
καὶ σχετικὰ ἁπλὲς καὶ γοργές, ὥστε
νὰ μὴν κουράζουν καὶ ἀποσποῦν τὸν
νοῦ ἀπὸ τὴν προσευχή. Ἐξαιρέσεις
ἀποτελοῦν κάποια στιχηρὰ τῶν Αἴνων
καὶ μερικὰ ἀπόστιχα, ὅπως τὸ Τροπάριο
τῆς Κασσιανῆς ἢ τὸ “Ἐξέδυσάν με...”,
τῶν ὁποίων τὸ νόημα καὶ οἱ ψυχολογικὲς
ἀποχρώσεις προσφέρονται γιὰ πιὸ
περίτεχνες μουσικὲς φράσεις.
Ἀντίθετα,
μικροὶ σὲ ἔκταση ὕμνοι, προκειμένου
νὰ καλυφθῇ ὁ ἀπαιτούμενος γιὰ κάποια
ἱεροπραξία χρόνος, ἐκτείνονται μὲ
ψαλμῴδηση ἀργὴ καὶ πολυπλοκώτερη.
Παραδείγματος χάριν, τὸ ἀπόγευμα τῆς
Κυριακῆς τῶν Βαΐων, ὅταν ὁ ἱερέας
τοποθετῇ, μετὰ ἀπὸ λιτάνευση ἐντὸς
τοῦ Ναοῦ, στὸν Σωλέα τὴν εἰκόνα τοῦ
Νυμφίου, ψάλλεται πολὺ ἀργὰ τό, ἀλλιῶς
σύντομο, “Ἰδού, ὁ Νυμφίος...”. Τὸ ἴδιο
συμβαίνει κατὰ τὴν τοποθέτηση τοῦ
Ἐσταυρωμένου, μετὰ τὴν ἔξοδό του ἀπὸ
τὸ Ἱερὸ Βῆμα, ὅταν ψάλλεται ἀργὰ τὸ
ἤδη ἐμμελῶς ἀπαγγελθὲν “Σήμερον
κρεμᾶται ἐπὶ ξύλου...”, καὶ κατὰ τὴν
ἔξοδο τοῦ Ἐπιταφίου, ποὺ ψάλλεται
ᾀσματικό, δηλαδὴ ἀργὸ καὶ μὲ πιὸ
περίπλοκη μελῳδία, τὸ “Ἅγιος ὁ
Θεός...”.
Ἡ
μουσικὴ στὴ θρησκεία εἶναι μέσον
προσευχῆς, καλλιεργείας, πνευματικῆς
συγκεντρώσεως καὶ ἀνατάσεως, ὄχι
σκοπὸς ματαιόδοξης ἐπιδείξεως
μουσικοσυνθετικῶν ἢ φωνητικῶν
ἰκανοτήτων. Συνειδητοποιῶντας τὸν
ῥόλο της, μὲ τὴν ἀξία ποὺ προσδίδει
τὸ μέτρο καὶ μακριὰ ἀπὸ τὴν ἀνοησία
τῶν ὑπερβολῶν, κυρίως κατὰ τὴ Μεγάλη
Ἑβδομάδα, μποροῦμε, ὡς ἑρμηνευτὲς ἢ
ἀκροατές της, νὰ ὠφεληθοῦμε καὶ νὰ
ὠφελήσωμε. Εἶναι μειωτικὸ νὰ ὑποβιβάζωμε
τὸν ἐμμελῆ προσευχητικὸ λόγο σὲ μιὰ
“ἄτακτη βοή”, ἀντιθέτως ἀξίζει ν' ἀνυψώσουμε
τὴν αἰσθητικὴ ἰκανοποίηση ποὺ δίνει
ἡ μουσικὴ στὸ ἐπίπεδο τῆς προσευχῆς.
Καλὴ
Ἀνάσταση!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου