Ὕμνοι
καὶ ἦχοι τῆς Μεγάλης Ἑβδομάδος
Β΄
μέρος
Πολὺ χαριτωμένα εἶναι τὰ ἑξάστιχα ἰαμβεῖα ποὺ ἀναγράφονται στὴν Παρακλητική, στὸ τέλος κάθε ἤχου. Ἔκεῖ, ὁ Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός ἐγκωμιάζει, καλοπιάνει, τρόπον τινά, τὸν ἤχο ποὺ μόλις ἔχει ὁλοκληρωθῆ, ἀναφερόμενος στὸ ἄκουσμά του. Ἔτσι, ὁ Πρῶτος ἔχει “πρωτεῖα νίκης πανταχοῦ πάντων”, ὁ Δεύτερος ἀποκαλεῖται “μελίῤῥυτος”, καὶ τὸ μέλος τοῦ, “μελιχρόν, γλυκύτατον, μελισταγές”, “ὀστᾶ πιαίνει, καρδίας τ’ ἐνηδύνει”. Ὁ Τρίτος “σύνεγγυς πρὸς ἀνδρικοὺς πόνους”, “ἄκομψος (μὲ τὴν ἔννοια τοῦ ἀνεπιτήδευτου), ἁπλοῦς, ἀνδρικὸς πάνυ”. Ὁ Τέταρτος “πανηγυριστὴς καὶ χορευτής”, “πλήρης εὐφωνίας”, εὐλογεῖται άπὸ τῶν “χορευτῶν τὰ στίφη”. Ὁ Πλάγιος τοῦ Πρώτου ἀναγνωρίζεται μὲ διπλὸ χαρακτῆρα, ἀφοῦ εἶναι “θρηνῳδὸς καὶ φιλοικτίρμων ἄγαν” μὰ καὶ “εἰς τὰ πολλὰ ... χορεύει εὐρύθμως“. Ὁ Πλάγιος τοῦ Δευτέρου, “μελιχρός, γλυκύς, τέττιγξ”, “φέρει τὰς ἡδονὰς διπλοσυνθέτους”. Ὁ Βαρὺς “φέρει ὁπλιτικῆς φάλαγγος οἰκεῖον μέλος”, “βρέμει ἀνδρῶν ᾄσμα” καὶ εἶναι “ποικίλος” (ὑπαινιγμὸς τῶν τριῶν διαφορετικῶν ἀκουσμάτων του), καὶ “ἁπλοῦς”. Ὁ Πλάγιος τοῦ Τετάρτου, τέλος, “ἀνευρύνει τοὺς κρότους τῶν ᾳσμάτων”, “φέρων ἐν ἑαυτῷ πᾶν καλὸν μέλος”.
Ἡ
μελῳδία, λοιπόν, ὑπηρετεῖ τὸν λόγο
καὶ τὸ νόημά του, μὲ χρήση τοῦ καταλλήλου
ἤχου. Δὲν εἶναι τυχαῖο ὅτι στὴ διάρκεια
τῆς Μ. Ἑβδομάδος κυριαρχοῦν οἱ Δεύτερος
καὶ Πλάγιος τοῦ Δευτέρου. Τὸ ἄκουσμά
τους ἀποδίδει τὸ πάθος, τὴν ὀδύνη,
προκαλεῖ οἶκτο καὶ κατάνυξη. Ἀκόμα
καὶ σὲ τροπάρια ποὺ ψάλλονται σὲ ἄλλο
ἦχο, συχνὰ λέξεις μὲ θλιβερὸ περιεχόμενο,
ὅπως “ἁμαρτία”, “φθορά”, “οἴμοι”,
ἐκφράζονται μὲ τὴν πρόσκαιρη εἰσαγωγὴ
ἑνὸς τῶν δύο αὐτῶν ἤχων. Ἡ μονοτονία
ἀποφεύγεται μὲ τὴ χρήση βεβαίως καὶ
ἄλλων ἤχων. Μάλιστα, γιὰ νὰ τονιστῇ
κάποτε ἡ ἐλπίδα, ἡ αἰσιοδοξία ἢ ἡ
μεγαλοπρέπεια, καὶ γιὰ άκουστικὴ καὶ
ψυχολογικὴ ἀνακούφιση, είσάγονται ὁ
Τρίτος, ὁ Βαρὺς καὶ ὁ Πλάγιος τοῦ
Τετάρτου, ποὺ ἔχουν αὐτὰ τὰ χαρμόσυνα
χαρακτηριστικά.
συνεχίζεται
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου