Ὕμνοι
καὶ ἦχοι τῆς Μεγάλης Ἑβδομάδος
α'
μέρος
Κείμενο
τῆς Μαριάννας Ἐλευθερίου
Τὴ
Μεγάλη Ἑβδομάδα κάθε ἀπόγευμα τελεῖται
στοὺς Ναοὺς ὁ Ὄρθρος τῆς ἑπομένης
ἡμέρας. Ὅπως φανερώνει τὸ ὄνομά του,
ὁ Ὄρθρος κανονικὰ γίνεται τὰ χαράματα.
Μεταφέρεται, ὅμως, κατὰ τὴ Μεγάλη
Ἑβδομάδα, στὸ ἀπόγευμα τῆς προηγουμένης
(τότε ἀρχίζει ἡ ἡμέρα σύμφωνα μὲ τὴν
ἐκκλησιαστικὴ τάξη), γιὰ νὰ μποροῦν
νὰ τὸν παρακολουθήσουν περισσότεροι
πιστοί. Τὸ ἰδιαίτερο αὐτῶν τῶν
ἀκολουθιῶν δὲν εἶναι οἱ διαφορὲς
στὸ τυπικό τους, ἀφοῦ στὸν Ὄρθρο τῆς
Μ. Παρασκευῆς (Μ. Πέμπτη ἑσπέρας)
προστίθενται οἱ δώδεκα Εὐαγγελικὲς
περικοπές, ἀντίφωνα μεταξὺ τῶν ἕξι
πρώτων καὶ οἱ Μακαρισμοί, ἐνῷ σ’
ἐκεῖνον τοῦ Μ. Σαββάτου (Μ. Παρασκευὴ
ἑσπέρας) τὰ Ἐγκώμια καὶ ἡ περιφορὰ
τοῦ Ἐπιταφίου. Τὰ στοιχεῖα ποὺ τοὺς
κάνουν τόσο ξεχωριστοὺς εἶναι τὸ
ἐξαιρετικὰ πυκνὸ θεολογικό τους
περιεχόμενο, ἡ μοναδικότητα τελέσεώς
τους, καθῶς δὲν ἐπαναλαμβάνονται ποτὲ
ξανὰ κατὰ τὴ διάρκεια τοῦ ἔτους, καὶ
οἱ μελῳδίες τῶν ὕμνων.
Ἡ
ἐκκλησιαστικὴ μουσική, σὲ ἀντίθεση
μὲ τὴν ἐξωλατρευτική, ἔχει κάποια
χαρακτηριστικὰ ποὺ ἐκ πρώτης ὄψεως
δείχνουν σὰν περιορισμοί, ἀλλὰ εἶναι
ἀπόλυτα δικαιολογημένα καὶ λογικὰ
στηριγμένα. Ι) ἡ μελῳδία ὑποτάσσεται
στὸ λόγο, καὶ, ἀκόμη περισσότερο, στὸ
νόημά του. ΙΙ) ἡ μελῳδία ἀναπτύσσεται
ἢ περιορίζεται ἀνάλογα μὲ τὶς ἀνάγκες
τῆς ἑκάστοτε τελετῆς ἢ τελουμένης
πράξεως.
Προτοῦ
ἀναλυθοῦν τὰ παραπάνῳ χαρακτηριστικὰ
σὲ σχέση μὲ τοὺς ὕμνους τῆς Μ. Ἑβδομάδος,
θὰ γίνῃ σύντομη ἀναφορὰ στὸ τὶ νοεῖται
ἦχος, ἐπειδὴ αὐτοὶ οἱ ὀκτὼ τῆς
Βυζαντινῆς μουσικῆς προσφέρουν στὸν
μελῳδὸ τὸ εὖρος τῶν ἀπαιτουμένων
“ἐργαλείων” γιὰ ν’ ἀποδώσῃ τὸ νόημα
τοῦ ποιητικοῦ κειμένου τοῦ ὕμνου.
Ἦχος, στὴν ὁρολογία τῆς Βυζαντινῆς
μουσικῆς, εἶναι σύνολο ἰδιοτήτων τῆς
μελῳδίας (ἀνεπίσημος ὁρισμός). Τὰ
συστατικά του,
ἐκεῖνα τὰ γνωρίσματα ποὺ τὸν ξεχωρίζουν
ἀπὸ τοὺς ἄλλους ἤχους, εἶναι τὸ
ἀπήχημα (λέγεται
καὶ προήχημα ἢ ἐνήχημα), ἡ κλίμακα,
οἱ καταλήξεις
καὶ οἱ δεσπόζοντες
φθόγγοι. Συνοπτικὰ ἐξηγῶντας,
ἀπήχημα εἶναι μικρὴ μουσικὴ φράση
ποὺ ψάλλεται στὴν ἀρχὴ τοῦ μέλους
καὶ εἰσάγει στὸ ἄκουσμα τοῦ ἤχου.
Κλίμακα λέμε μιὰ ἀκολουθία ὀκτὼ
διαδοχικῶν φθόγγων. Ἡ ἀπόσταση μεταξὺ
τῶν φθόγγων «ὁρίζει» τὴν ἑκάστοτε
κλίμακα. Οἱ δεσπόζοντες φθόγγοι ἀκούονται
πιὸ συχνὰ στὴ μελῳδία καὶ ἀποτελοῦν
τὸ στήριγμά της. Οἱ καταλήξεις τῶν
μουσικῶν φράσεων ἀντιστοιχοῦν στὰ
σημεία στίξεως τοῦ κειμένου, καὶ
διακρίνονται σέ: ἀτελεῖς, ὅταν στὸ
κείμενο ὑπάρχει κόμμα ἢ ἄνω τελεία,
ἐντελεῖς, στὴ θέση τελείας στιγμῆς
του κειμένου, ἀλλὰ ὄχι στὸ τέλος του,
καὶ τελικές, ὅταν ὁλοκληρώνεται τὸ
μέλος.
συνεχίζεται
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου