ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΑΠΑΓΓΕΛΙΑΣ
Γ
΄μέρος
κείμενο
τῆς Μαριάννας Ἐλευθερίου
Τὰ
σημεῖα στίξεως συνήθως ἐκτελοῦνται
σωστά, ἴσως μὲ κάποια ὑπερβολὴ στὴ
χρήση τῶν κομμάτων. Τὸ συχνότερο καὶ
πιὸ ἐνοχλητικὸ λάθος εἶναι ὁ
κατακερματισμὸς τῆς φράσεως μὲ πολλὲς
ἀνάσες καὶ διακοπὲς μεταξὺ τῶν λέξεων.
Οἱ λέξεις, κανονικά, διαδέχονται ἡ μιὰ
τὴν ἄλλη συνεχῶς, μέχρι ἐκεῖ ποὺ ἕνα
σημεῖο στίξεως θὰ ἐπιβάλλῃ μικρὴ ἢ
μεγαλύτερη παύση. Ἡ αἴσθηση ποὺ
ἐνεργοποιεῖται στὸν ἀκροατὴ πρέπει
νὰ μοιάζει μὲ ῥυάκι ποὺ ῥέει ἀνεμπόδιστο,
ὄχι μὲ βατραχάκι ποὺ χοροπηδᾷ καὶ
σταματᾷ ἐναλλάξ. Ἡ ἠχητικὴ μονοτονία
ἐξαλείφεται καὶ ἡ ἔκφραση βελτιώνεται,
μὲ τὴν ἐναλλαγὴ τοῦ τονικοῦ ὕψους:
πιὸ βαθειὰ ἡ φωνὴ στὴν ἔναρξη τῆς
φράσεως, ἀκόμα περισσότερο ὅταν
πλησιάζωμε σὲ τελεία, πιὸ ψηλὲς
συχνότητες γιὰ λέξεις πρὶν ἀπὸ
θαυμαστικό, ἐρωτηματικό.
Ἀναλύοντας
τὴ σημασία τῶν τόνων: ὅταν μιὰ λέξη
τονίζεται, προφέρομε ἐντονώτερα τὸ
τονιζόμενο φωνήεν της. Σὲ λέξη ἄτονη
δὲν τονίζομε κανένα γράμμα. Λογικὴ καὶ
αὐτονόητη παρατήρηση. Μὰ ὄχι ἀχρείαστη,
ὅπως δείχνουν τὰ λάθη ποὺ γίνονται.
Στὸ Σύμβολο τὴς Πίστεως, στὶς φράσεις
“...γεννηθέντα, οὐ ποιηθέντα, ...δι’ οὗ
τὰ πάντα ἐγένετο”, συνήθως τὸ πρῶτο
“οὐ”, ἄτονο, λέγεται δυνατὰ καὶ μὲ
ἔμφαση, ἐνῷ τὸ δεύτερο, τονιζόμενο
καὶ μάλιστα μὲ περισπωμένη, σχεδὸν
δὲν ἀκούγεται. Πλήρης ἡ διαστρέβλωση.
Στὴν Κυριακὴ Προσευχή, ὁ “ἔντοις”
οὐρανοῖς εἶναι ἕνα ἀπὸ τὰ πολλὰ
λάθη (τὸ “ἐν” εἶναι ἄτονο) ποὺ
ἀκούγονται. Ἐξαίρεση κάνομε στὰ ἄρθρα
(τῆς, τοῖς, τῶν τοῦ κ.τ.λ.) πού, ἂν καὶ
περισπῶνται, στὴ συνήθη προφορά μας
δὲν τὰ τονίζομε.
Συνεχίζεται
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου