ΑΝΑΣΤΑΣΙΣ
Ἡ Ἀνάσταση, κατὰ τὴν Ὀρθόδοξη βυζαντινὴ παράδοση, εἶναι ἡ εἰς Ἄδου
κάθοδος, ὅπου ὁ Ἰησοῦς λύει τὰ δεσμὰ τοῦ Ἄδου καὶ ἐγείρει τοὺς πρωτοπλάστους καὶ τοὺς δικαίους.
Σὲ βραχῶδες τοπίο, στὸ κάτω μέρος τοῦ ὁποίου χαίνει ἕνα σκοτεινὸ
σπήλαιο, κεντρικὰ εἰκονίζεται ὁ Ἰησοῦς μέσα σὲ δόξα. Ἐγείρει, ἀπὸ τὰ μνήματά
τους, μὲ τὸ ἕνα χέρι τὸν Ἀδάμ καὶ μὲ τὸ ἄλλο
τὴν Εὔα, ἤ, σὲ ἄλλη παράσταση, κρατεῖ στὸ ἀριστερὸ Σταυρὸ ἢ εἰλητάριο καὶ μὲ τὸ
δεξὶ ἐγείρει τὸν Ἀδάμ, ἐνῷ ἡ Εὔα, ἔχοντας ἤδη ἐγερθεῖ, εἰκονίζεται σὲ στάση εὐχαριστίας.
Ἐκατέρωθεν τοῦ Ἰησοῦ, δυὸ ὁμάδες δικαίων, σὲ ὄρθια στάση, ἀνάνεσά τους
ξεχωρίζουν ὁ Ἰωάννης ὁ Πρόδρομος, ὁ δίκαιος Ἄβελ (κρατῶν τὴν ποιμενική του ῥάβδο), ὁ Μωϋσῆς
μὲ τὶς πλάκες τοῦ Νόμου κ’ οἱ προφητάνακτες Δαυΐδ καὶ
Σολομών.
Κάτω ἀπὸ τὰ πόδια τοῦ Ἰησοῦ, στὸ σπήλαιο, βρίσκονται οἱ σπασμένες πύλες τοῦ ἄδου, ἡ μιὰ
πάνω στὴν ἄλλη σὲ σχῆμα «Χ» ἢ Σταυροῦ, γύρω διαλυμένες οἱ ἀλυσίδες καὶ οἱ
κλειδαριές του, καὶ ὁ ἴδιος ἡμίγυμνος καὶ
σιδηροδέσμιος, συνήθως νεκρός, ἤ σὲ ἄλλη σύνθεση, δύο μορφές, ὁ ἄδης καὶ ὁ σατανᾶς, τρομαγμένοι.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου