Ἀγγελικὲς δυνάμεις
β΄ μέρος
Ἐκτὸς τῶν Ταγμάτων, γνωστὰ μᾶς εἶναι τὰ ὀνόματα τριῶν Ἀρχαγγέλων, τοῦ Γαβριήλ, τοῦ ὁποίου τὸ ὄνομα σημαίνει «ἥρωας τοῦ Θεοῦ», τοῦ Μιχαήλ (= «τίς ὡς ὁ Θεὸς ἡμῶν;») καὶ τοῦ Ῥαφαήλ (= «ὁ Κύριος ἰᾶται»). Στὴν ἑβραϊκὴ παράδοση ἀναφέρεται καὶ ὁ Οὐριήλ.
Ὄταν,
μετὰ τοὺς πρώτους χριστιανικοὺς
αἰῶνες, ξεπεράστηκε ὁ κίνδυνος
θεοποιήσεως τῶν Ἀγγέλων, καὶ ἐκφράστηκε
μὲ σαφήνεια ἡ θεολογικὴ διδασκαλία
γιὰ τὴν ὀφειλόμενη τιμὴ καὶ προσκύνησή
τους ἀπὸ τοὺς πιστούς, ἄρχισαν νὰ
διαμορφώνονται οἱ ἑορτές, οἱ ἀκολουθίες
καὶ ὁ ξεχωριστὸς εἰκονογραφικὸς
τύπος τῶν Ἀγγελικῶν Δυνάμεων, ὁ ὁποῖος
ἀποκρυσταλλώθηκε στὴ Βυζαντινὴ ἐποχή.
Ἔτσι, ἡ μορφὴ καὶ ἡ ἐνδυμασία τους
ἀποδίδονται σύμφωνα μὲ ὅσα γνωρίζομε
ἀπὸ τὶς ἐμφανίσεις τους, μὲ τὴν
προσθήκη κάποιων συμβολικῶν στοιχείων
ποὺ ἔχουν ἰδιαίτερο θεολογικὸ νόημα.
Τὰ
Σεραφείμ, κατὰ τὸ ὄραμα τοῦ προφήτη
Ἠσαΐα, εἰκονίζονται μ΄ ἕξι πτέρυγες
(ἑξαπτέρυγα), ἐκ τῶν ὁποίων μὲ τὶς
δύο πετοῦν, μὲ τὶς δύο καλύπτουν τὰ
πρόσωπά τους, μὴ ἀντέχοντας ν΄ ἀντικρύζουν
κατὰ πρόσωπο τὴ θεϊκὴ δόξα, καὶ μὲ
τὶς ἄλλες δύο σκεπάζουν τὰ πόδια τους,
σ΄ ἔνδειξη σεβασμοῦ, τὰ Χερουβείμ καὶ
οἱ Θρόνοι σὰν πύρινοι τροχοί, ποὺ πάνω
τους φέρουν πτερὰ μὲ μάτια (πολυόμματα),
σύμφωνα μὲ τὸ ὄραμα τοῦ προφήτη
Ἰεζεκιήλ.
Οἱ
Κυριότητες , οἱ Δυνάμεις καὶ οἱ Ἐξουσίες
φοροῦν ποδήρη ἱερατικὰ ἄμφια, χρυσὴ
ζώνη καὶ πράσινο ὡμοφόριο. Κρατοῦν
στὸ δεξί τους χέρι χρυσὴ ῥάβδο, ἔνδειξη
πὼς εἶναι φορεῖς θεϊκῆς ἐξουσίας,
ἐνῶ στὸ ἀριστερὸ σφραγίδα μὲ τὸ
μονόγραμμα τοῦ Χριστοῦ.
Οἱ
Ἀρχὲς, οἱ Ἀρχάγγελοι καὶ οἱ Ἄγγελοι
εἰκονίζονται συνήθως μὲ (ῥωμαϊκὴ)
στρατιωτικὴ στολὴ καὶ κρατοῦν ῥομφαία.
συνεχίζεται
β΄ μέρος
Ἐκτὸς τῶν Ταγμάτων, γνωστὰ μᾶς εἶναι τὰ ὀνόματα τριῶν Ἀρχαγγέλων, τοῦ Γαβριήλ, τοῦ ὁποίου τὸ ὄνομα σημαίνει «ἥρωας τοῦ Θεοῦ», τοῦ Μιχαήλ (= «τίς ὡς ὁ Θεὸς ἡμῶν;») καὶ τοῦ Ῥαφαήλ (= «ὁ Κύριος ἰᾶται»). Στὴν ἑβραϊκὴ παράδοση ἀναφέρεται καὶ ὁ Οὐριήλ.
συνεχίζεται
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου