ΝΑΟΣ
ΚΑΙ ΚΑΛΕΣ ΤΕΧΝΕΣ
Α΄
μέρος
Μονὴ Παντανάσσης, Μυστρᾶς
Καὶ
τὸ ἐσωτερικὸ τοῦ Ναοῦ εἶναι περίτεχνο,
λειτουργικό, ξεχωριστό. Ἡ Ζωγραφική,
ἄλλοτε μὲ τὴν ὑψηλῆς λεπτότητας καὶ
πευματικότητας τεχνικὴ τῆς βυζαντινῆς
Ἁγιογραφίας, ἄλλοτε μὲ τὸ λαμπερὸ
και ἐκφραστικὸ ψηφιδωτό, ἀνέλαβε νὰ
διατηρήσῃ τη μνήμη ἱερῶν προσώπων,
γεγονότων καὶ διδαγμάτων τῆς πίστεως.
Οἱ εἰκόνες, φορητὲς στὰ προσκυνητάρια
καὶ στὸ Τέμπλο, τοιχογραφίες ἀλλοῦ,
ἀποδίδονται μὲ τεχνοτροπίες ὑψηλῆς
θεολογικῆς καὶ καλλιτεχνικῆς ἀξίας.
Ἡ
Διακοσμητικὴ ὑπεισέρχεται σχεδὸν
παντοῦ καὶ μὲ ἁρμονία συμπληρώνει τὸ
εἰκαστικὸ ἀποτέλεσμα. Ἐμπνευσμένοι
συνδυασμοὶ ὑλικῶν (ὅπως οἱ φανταστικὲς
ὀρθομαρμαρώσεις τῆς Ἁγιὰς Σοφιάς),
χρωμάτων καὶ ὑφῶν, χρήση μορφῶν
γεωμετρικῶν, φυτικῶν, ζωϊκῶν, ἐπενδύουν
πλεῖστα μέρη τοῦ Ναοῦ, ἀνακουφίζοντας
ἀπὸ τὴ μονοτονία καὶ δίνοντας στὸν
καλλιτέχνη τὴν εὐκαιρία νὰ ξεδιπλώσῃ
τὴν τεχνικὴ καὶ τὴ φαντασία του.
Ἡ
Γλυπτική, παρὰ τὸ ὅτι άγάλματα δὲν
υἱοθετήθηκαν στὴ βυζαντινὴ λατρευτικὴ
τέχνη, φανερώνει τὸ μεγαλεῖο της σὲ
διάφορα ὑλικὰ καὶ μεγέθη. Ἱερὰ σκεύη,
ἔπιπλα, ἀντικείμενα (Ἁγία Τράπεζα,
Τέμπλο, λοιπὰ προσκυνητάρια, Ἄμβωνας,
Δεσποτικό), ἀρχιτεκτονικὰ μέρη (κίονες,
ἐπιστύλια, τύμπανα κ. ἄ.) δείχνουν
κεντημένα καὶ λεπτεπίλεπτα, παρὰ τὴ
σκληρότητα τῶν πρώτων ὑλῶν ποὺ
χρησιμοποιοῦνται.
κιονόκρανο ἐσωτερικοῦ Ἁγιᾶς Σοφιᾶς
συνεχίζεται
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου